tisdag 7 juni 2016

Måste man lita på folk?


Igår pratade jag och en vän om tillit och jag fastnade på lite på det spåret och vill dela mina tankar med Er. Det hon sa, som är något folk ofta säger var: Hur kan man någonsin lita på någon efter att man blivit sviken? Ni har hört det förr. 

Jag gick till en terapeut för flera år sen i avsikten att reda ut röriga familjerelationer. Den biten landade i nåt 'Live and let Live' - att betrakta människor som lite handikappade och acceptera, eller strunta i dem. Och sen pratade vi i stället om mina dejtingmönster. Terapeut-Lennarts teorier landade i att jag höll mig undan relationer för att jag hade bristande tillit pga att jag aldrig känt tillit som barn. Så här i efterhand vet jag inte om jag tror på det. Eventuellt har jag missförstått tillit totalt och vet inte vad jag pratar om. Får vara ödmjuk inför det. Men.

Kan man någonsin lite på någon till hundra procent? Nej. Jag tror verkligen inte det. Och förlåt om jag raserar nåt här - men andra människor har sina liv, sina vägar, sina kall och fattar sina beslut så gott de kan av anledningar du inte alltid kommer kunna se. Deras jobb är inte att finnas för din skull. Att vara pålitliga. De har en egen agenda där du inte kommer först. De måste komma först i sina egna liv. De är förstås önskvärt att man i vissa roller är tillförlitlig, men det är ju inte alltid så. Om man förväntar sig det av andra kommer man bli besviken.

Är tillit oviktigt? Absolut inte. Jag har emellertid fått för mig att det är viktigare att känna tillit för processen än för människor. Känn tillit till ödet, om du nu vill kalla det så. Känn tillit till att allt som sker faktiskt är det bästa, även när du först kan se det efteråt. Känn tillit till din egen förmåga. För om du gör det, om du bär din egen sanning, då har du inget behov av att någon annan ska göra det åt dig.

Det är fint med samhörighet. Fint att mötas och växa tillsammans. Och jag tycker att det är synd att vi ibland tror att det handlar om vad andra ska göra för oss och åt oss. Samhörighet handlar om att vara tillsammans. Allt annat, åt vilket håll det än lutar, är bonus.

You are the one you've been waiting for.

4 kommentarer:

Charlotte Uleskog sa...

Kloka ord! :)

Unknown sa...

😘

Anonym sa...

Nej, men möta andra med öppet sinne. Jag gör mitt bästa att. gå framlänges och inte backa in i framtiden. Det går utmärkt att samla på positiva och stärkande möten.
Lisbeth

Unknown sa...

Åh, jag gillade det - 'samla på stärkande positiva möten'. <3