onsdag 29 juni 2016

Midsommar på Selma Spa



Vi är lite experter på Spa, Helena och jag. Vi har troligtvis varit på fler spa än vad jag kommer ihåg. Vi har också våra favoriter, och lite att jämföra med. Favoriten är Asia Spa i Varberg, med Arken Spa i Göteborg hack i häl.

Selma Spa får 3,5 enhörningar av fem möjliga. Läget, mellan sjö och skog var förstås fantastiskt. Maten gudomlig. Ville gifta mig med personalen i restaurangen. Det ska ju sägas att Sunne inte ligger direkt 'på vägen' för någon om det inte är så att man ska just dit. Å andra sidan är det ganska trevligt att resa en bit med en vän man sällan träffar.

Inredningen gillade vi också, på hotellet i allmänhet och även i våra rum. Det är väl det där med spabiten där vi är lite svårtillfredsställda och bortskämda. Selma Spa behöver som spa betraktat uppdatera sig en smula. Här finns inomhuspool och utomhuspool (som borde varit av typen infinitypool för man ser inget av de fina omgivningarna utan just enbart poolkanten när man ligger där och plaskar). Två bubbelpooler. Fyra bastu. Relax. The basics liksom. Sådär att man efter 1,5 timma i spat är ganska nöjd. Vi saknade det lilla extra. På Asia Spa kan man sysselsätta sig i timmar.

Selma spa verkar vända sig till träningsmänniskor. Här finns gym och klasser och när man sitter på terassen kan man beskåda mer ambitiösa dårar rulla stora traktordäck (vi stod över) - däremot var det inte så mycket fokus på yoga, pilates eller tai chi, så som jag gillar det. Jag hade gärna börjat dagen med ett yogapass men det fanns inget. Det finns emellertid trevliga promenadmöjligheter. Det kanske även ska nämnas att barn är tillåtna på Spaområdet de flesta tiderna.

I det stora hela är jag förstås väldigt nöjd. Det var skönt på så många plan att komma iväg, ha all tid i världen att snicksnacka och komma ifatt sig själv en smula.

Vill du se min film från Selma spa så finns den HÄR.

2 kommentarer:

Ellinor sa...

Spa är alltid en trevlig tillflyktsort, i synnerhet i gott sällskap.
Om ni vill prova på en lite annorlunda spaupplevelse så kan jag varmt rekommendera Stilla Rum utanför Falkenberg.
Själva spat är inhyst i en litet hus på en större gård. Det ligger väldigt avskilt med endast de vidsträckta fälten och alla djur som närmsta granne. Detta är så långt ifrån klassiska span man kan tänka sig. Inga pooler, bastu eller flashiga träningssalar. Istället njuter du och ditt sällskap av separata behandlingar medan den andra vilar framför den öppna spisen i relaxrummet. På kvällen serveras hemmalagad middag i det lilla köket och har man tur och är där en varm och solig dag, kan frukosten mycket väl intas i den fina trädgården.
Jag hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig när jag åkte hit, men jag måste säga att det var helt fantastiskt!

Unknown sa...

Oh - jag måste nog prova det!