onsdag 22 juni 2016

Bubbel & stekfett



Vi ska prata stekfett men vi börjar med bubbel. Jag är i Göteborg - as you may know - och första kvällen landade jag hos min vän Sofia i hennes jacuzzi och en hel del bubbel. Ni förstår, Sofia jobbar som eventkonsult och hade kvällen innan haft en kurs i sabrering. Det hade blivit en del sabrerade flaskor över. Om man sätter skaftet på en tesked ner i halsen på flaskan håller den bubblorna. Jag fattar absolut inte hur, men det fungerade, och det får ju anses som ett fint tips för alla champagneflaskor som inte går åt i stunden.

Nu över to the stekfett to end all stekfett, det vill säga stekfettet som tål betydligt högre temperaturer än alla de andra: Klarat smör. Även kallat skirat smör. Och ibland, något felaktigt kallad ghee. Ni vet ghee som i ayurvedisk mat som egentligen är gjort på fermenterat smörmjölk och är en konstart att framställa, men oftast talar man om fuskvarianten som är just klarat smör. Där man genom upphettning separerar vatten, proteiner och laktos från själva fettet, varför klarat smör ofta tåls av laktosintoleranta. Jag har gjort en liten film om hur man gör klarat smör och ni ser den HÄR.

Inga kommentarer: