lördag 9 april 2016

Det här med andrahandsvärde

Nu när glasögonen blev så galet dyra och spräcker min budget ser jag mig om efter andra pengar. I höstas gick jag med i #minsgame som är en utmaning för den som vill bli minimalist, och som också blev det avgörande steget för mig, och det stod då tydligt vilken guldgruva mitt källarförråd var. Jag har sålt saker för ganska många tusenlappar.

Andrahandsvärdet är inte nödvändigtvis logiskt, men absolut bäst på märken som är i ropet. En Ilse Jacobsen jacka som jag köpt på rea fick jag mer för på Tradera än vad jag lagt ut. Min snordyra Botkier väska som var it-väskan nummer ett anno 2007 fick jag inte ett enda bud på. Den har fått ligga för länge i förrådet, ingen minns Botkier nu.

I mitt fall blir saker som varit dyra ofta liggande för att det känns jobbigt att göra sig av med dem när det var en sån stor grej att inhandla dem. Men jag lär mig. Jag må ha total förälskat mig i den gula Michael Kors plånboken, men tyckte ganska snart att den var för stor och klumpig och inte gick att ha i jackfickan. Så nu ligger den ute till försäljning innan den blir omodern och jag sörjer det inte alls - man får helt enkelt acceptera att man ibland gör felköp.


Inga kommentarer: