torsdag 28 april 2016

Ice dream goes nice cream



Jag har varit vegetarian 3-4 gånger i livet. Just nu står jag någonstans där jag tänker att våra kroppar är olika och vill olika. Min kropp verkar kräva kött. Det var inte en fråga om självdisciplin eller uppoffringar. Det var att i en månad varje natt drömma att jag sprang ifatt en hjort, bet hål i halsen på den och sög i mig blodet. Jag gav upp till slut och köpte hem ett paket köttfärs, som jag åt rå. Och sen var jag lite förvirrad och tänkte att en sån stor del av min identitet stod under etiketten 'vego'. T o m i min profil på instagram hade jag skrivit 'vegetarian'.

Jag har aldrig varit vegetarian av etiska skäl, men det kändes rätt, på alla vis. Som att det borde vara min grej men att min kropp jobbar emot mig. Nu när jag inte är vego tänker jag på den etiska biten däremot, och på en industri som inte är försvarbar. Det är inte själva dödandet av djur som stör mig utan hur vi behandlar dem för att vi ska äta dem eller ta deras mjölk eller ägg. Jag väljer vildfångad fisk, köper ägg direkt från bondgårdar och ska ge mig på att handla viltkött. Jag bojkottar all kosmetik som testas på djur.

Det är någonstans hit jag vill komma: man behöver inte ha etiketten. Men behöver inte på alla vis träda in i vegovärlden som om den vore en religion. Det är mycket bättre att ta några steg på den vägen än inga alls. Meatless monday, eller vad man nu vill. Och veganhyllan på Willy's tillhör inte veganerna, den tillhör oss alla. Så jag köpte hem två paket Nice Cream från Holly&Dans. Och jäklar i min låda vad goda de var!

Inga kommentarer: