onsdag 20 april 2016

Keep your heels, head and standards high


Igår var dagen då jag rodde i land min minimalistiska skogarderob. Sommarheelsen var det enda som fattades, men nu är de här (från Clarks). Skogarderoben landade på 13 par. Två par är lite överflödiga. Slip-ins kunde jag valt bort och bara haft sneakers, men eftersom dessa ändå är de skor jag använder mest, för att de är lätta att glida i, så får de vara kvar. Att ha två par flip-flop är också onödigt men det ena paret är i plast (och nödvändigt för strandhäng och resor och blöta sommardagar) och det andra paret är i skinn eftersom jag vill plastbanta och dessutom är de snyggare och jag är en sån som alltid går i flip-flop när det är varmt. 

13 par kanske inte låter så minimalistiskt och en tvättäkta minimalist menar förmodligen att det räcker med 2 par skor. Så är det förstås, allt handlar om hur man värderar behovet och hur ens liv ser ut. Vad man har för sysselsättning och vilket klimat man lever i är förstås också avgörande faktorer. Jag är inte beredd att kompromissa på att kunna känna mig fin och bekväm i alla sammanhang. Jag har ett jobb där jag kan ha vilka skor som helst men oftast har sneakers. Jag tränar. Jag är mycket ute i naturen. 

Den typ av skor jag valt bort är de grövre vinterkängor, pumps och sommarens tygskor. Är det väldigt kallt kör jag Uggs och är det väldigt blött kör jag gummistövlar. Något mer kändes överflödigt. Jag har också skänkt bort mina pumps. Min stövletter är av typen som funkar till allt och jag tycker de är coolare än pumps. De var svindyra men så här i efterhand kan jag konstatera att det var ett bra köp. Eftersom skaftet är så pass snyggt att de funkar med klänning och de är mycket bekväma upplever jag dem väldigt funktionella. Sommaren får utvisa huruvida tygskorna behövs men jag tror att mina vita sneakers och ballerina täcker det behovet.

Min skogarderob består av:
  • 1 Sneakers
  • 2 Träningsskor (inne /ute)
  • 1 gummistövlar
  • 1 Uggs
  • 1 Kängor (snajsiga som bara den)
  • 1 stövlett
  • 1 mockastövlar
  • 1 slip-ins
  • 2 flip-flop
  • 1 sandaletter
  • 1 Ballerina


För att hålla nere antalet skor har jag valt att hålla mig till endast en färg på läder på skor, handväskor och bälten: svart. På så sätt passar allt med allt. Mina sneakers är förstås vita, mina Uggs grå och mina flip-flops bruna och guldiga.

Vad är då fördelarna? Well, det uppenbara är förstås den slimmade skogarderoben som tar mindre plats. Det har också varit mycket roligare att shoppa skor efter att jag analyserat behovet. Mina kängor var ett sådant köp. Jag åker ofta till Göteborg under fyra-dagars trippar sådär och det var opraktiskt att ha med sig flera skor. Jag kände att jag behövde ett par snygga platta skor. Jag letade i över ett halvår och när jag väl fann dem visste jag på en gång that we were meant to be. Priset var oviktigt eftersom jag vet att det kommer ju ändå inte bli några random skoköp: sammalagt blir det billigare så här ändå. Jag älskar dem. De är snygga, eleganta, coola - allt liksom.

Jag tror att ju mindre vi har att välja och vraka på bland våra föremål, ju enklare blir livet för oss på ett sätt som höjer vårt välmående. Jag har i mitt liv gjort mig av med många (Många!!) par skor som på alla vis hade kvar sin funktion. De allra flesta skor jag ägt faktiskt. Det är ett galet slöseri. Jag kommer fortfarande kassera skor som känns trötta och inte skänker mig glädje men jag är övertygad om att det kommer vara betydligt färre. Dels pga att jag inte har varje modell i flera färger och dels pga att jag köpt skor som jag tror håller längre både kvalitetmässigt och modemässigt.

Hur många par skor har du? Upplever du att det täcker alla dina behov? 

Jag kommer att återkomma med en liten film om alla mina skor.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker att det är vansinnigt svårt att hitta nya skor. Det tar tid och jag kör också på kvalitet.
Lisbeth

Unknown sa...

Jo, jag håller med - men antar att jag gillar jakten ;-)