onsdag 18 maj 2016

Digital Nomad



Digital nomads are individuals who use telecommunications technologies to earn a living and, more generally, conduct their life in a nomadic manner. Jag minns inte alls när jag fastnade vid tanken att leva som digital nomad, men jag skulle tippa på att jag satte ord på tanken och känslan för åtta år sen. Men bilden av att se mig själv utföra mitt jobb i kafémiljö, det känns som om den alltid funnits där. Då trodde jag förstås att jag skulle bli författare. Den dörren är inte alls stängd, men när jag provar den linjen har den hittills förvandlats till en återvändsgränd varenda gång. Jag sitter tydligen ännu inte på en historia som skriker tillräckligt högt om att bli hörd. Men drömmen om att leva som digital nomad, den skriker högt.

Mitt liv. Det som inte är knutet till en plats. Det vill liksom utspela sig bortom normen. Min väg mot minimalism är en del i denna dröm. Man kan inte ha för mycket bagage. 

Hur som, resan mot digital nomad har också tett sig som en återvändsgränd vid försök. Nu har emellertid en öppning uppenbarat sig. Nu när jag ändå har ett jobb som jag älskar, och kollegor som jag känner lyfter mig mer än vad de begränsar mig. Det är nog så att vi ska gå mot saker, inte från saker. Eftersom detta fantastiska jobb dessutom erbjuder mer fritid än jag någonsin haft finns utrymme att börja vandra mot ett liv som digital nomad. Och det är skrämmande att gå mot sina drömmar - visst? 

Nu gör jag det ändå. Steg för steg. Och det här med min youtubekanal får bli som det blir, för just nu är inte mitt fokus där. Jag tänker fortsätta göra filmer, bli bättre och bättre på det, på en nivå där det bara känns roligt och kravlöst. Och Espresso House ett stenkast från min lya har blivit mitt kontor.

Vad har du för dröm som skrämmer dig?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Måste fundera på detta.
Lisbeth

Unknown sa...

Haha! På drömmar som skrämmer eller på att bli min rotlösa kollega?

Anonym sa...

Det vet jag inte...skrämmande att jag inte hittar mina drömmar och att du precis väckte mig. Något har börjat. Du är en fantastisk inspiratör. Jag läser och läser dina inlägg och det påverkar mig. Jag läser en bit i taget. Nu låter detta kanske helt flummigt men du har liksom kommit i rätt tid. Tack!
Lisbeth

Unknown sa...

Åh, fina Du! Tack själv! Vi kommer alltid i tid - jag för dig - du för någon annan. När det är dags finns där dörrar, inspiratörer, vägar. Livet, som aldrig slutar fascinera oss!