söndag 22 maj 2016

Openminded vs skeptisk


Det här med att vara skeptisk. Är inte det ett drag som kan få oss att missa väldigt mycket? Jag vet inte hur många intressanta diskussioner som tystats ner av att någon säger 'det tror jag inte på'. Eller ännu bättre 'det kan inte vara sant'. Och då i ämnen där de absolut inte är bevandrade. Saker de rimligen inte kan veta. Jag älskar diskussioner som spårar ut långt utanför det förutsägbara. Jag kanske inte tänker lika i slutändan, men det lockar mig att leka med tankar.

Människor beter sig ofta som om de blir direkt hotade om någon säger något som inte överensstämmer med deras världsbild - i stället för att se det som en möjlighet att berikas och växa. I sin vägran att lyssna på allt som inte bekräftar det som de redan tror sig veta kan de i stället om och om igen återskapa sin lilla värld, livrädda för att motbevisas och kanske få ta in lite nytt. 

Det finns förstås situationer som mår bra av en dos skeptis, men det finns förmodligen ännu fler där det skeptiska inte alls tjänar oss. 

Eh... bilden har ingenting med texten att göra. Men kor och getter är nyfikna. Låt oss vara mer som dem, eller nåt...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att jag blivit bättre på att lyssna och inte döma eller kritisera. Att diskutera kan vara roligt och jag brukar tänka att jag ska gå därifrån och ha lärt mig något. Det är min strategi.
Lisbeth

Unknown sa...

Precis så - det är så mycket roligare att diskutera när man är tillåtande och öppen. Herregud vad kallprat kan tråka ut mig! Diskussioner där det uppenbara rapas upp i omgångar.