måndag 30 maj 2016

Söndag och sol och morsdag









Morsdag igår. Med en mamma som är dement. Med en mamma som kom ihåg igår idag och ringde och tackade för igår. 

Ibland är det otacksamt att hitta på saker som hon ändå glömmer på en gång. Oftast vet man inte före hur det kommer att bli, alls. Jag höll visserligen på att tappa det helt under våra telefonsamtal på vägen dit där hon minut för minut inte kom ihåg vår plan och skrek i luren. Men när hon väl satt i min bil och under vår utflykt så blev igår en lyckad dag. 

Sol, hav, kohagar, trädgårdskafé, strand och en hel skog av liljekonvalj med en doft som dröjer sig kvar i mitt hem i den där buketten.

Hon kommer fortfarande ihåg det idag. Jag kommer att komma ihåg det alltid. Den här tiden kanske är för min skull. För att jag ska få skapa lyckliga minnen med min mamma. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Min mamma är också gammal och lite förvirrad. Det är något jag funderar över. Vår relation har sakta förskjutits åt ett nytt håll. Ibland glömmer hon vad vi precis har pratat om och jag kan känna en blandning av frustration, sorg och ilska. Jag tycker att det kan vara svårt att se henne åldras ifrån mig. Jag blir sentimental. Samtidigt kan det kännas fint att få vara tillsammans med henne och få ge tillbaka av det hon gett mig. Det uppstår situationer där våra roller blir förbytta. Jag är mamma åt två håll. Du skriver väldigt fint om dig och din mamma.

Unknown sa...

Tack! Jo, det är komplext på många vis. Min mamma och jag har en i sig komplex relation men jag vill vara snäll, och jag gläds åt när vi lyckas ha roligt tillsammans.